A la classe de TIC, hem presentat als nostres companys els codis QR. Un element que sovint hem pogut veure en anuncis de diferents empreses, a revistes o premsa escrita. Però el que no sabiem és tot el que s'amaga darrere d'aquests codis.
Però abans d'explicar què hem conegut dels QR, caldria saber què són, quines capacitats i limitacions tenen:
El codi QR (Quick Response Code, codi de resposta ràpida) és un sistema per emmagatzemar informació en una matriu de punts o un codi de barres bidimensional creat per la companyia japonesa Denso Wave, subsidiària de Toyota (1994). Els seus creadors, Euge Damm y Joaco Retes, aspiren que el codi permeti que el seu contignut es llegeixi a alta velocitat. Els codis QR són molt comuns al Japó i, de fet, és el codi bidimensional més popular en aquest país.
Per accedir a la informació continguda o encriptada en un QR-code és necessari un dispositiu digital de captura d'imatges (ex: càmera de fotos d'un mòbil, webcam...) i un software específic lector de qr-codes. Els tres quadrats de les seves cantonades permeten detectar la posició del codi al lector. El codi QR té l'avantatge de poder emmagatzemar molta informació, ser petit i ràpid d'escanejar. Així, les sigles «QR» deriven de «Quick Response» ja que el contingut pot ser desxifrat ràpidame
nt. Aquest codi de barres en 2 dimensions (codi matriu) pot emmagatzemar fins a 7089 caràcters numèrics, 4296 caràcters alfanumèrics o 2953 octets. El codi de barres tradicional només pot emmagatzemar de 10 a 13 caràcters.
La informació oculta en el codi pot estar en forma de:
- TEXT
- URL, ens permetrà visitar una pàgina web concreta amb un sol clic
- SMS, podrem enviar un sms predeterminat a un número predeterminat amb un sol clic
- VCARD, targes de presentació
Capacitat de dades del codi QR:
- Només numèric: màx. 7089 caràcters
- Alfanumèric: màx. 4296 caràcters
- Binario: màx. 2953 caràcters
- Kanji/Kana: màx. 1817 caràcters
Aquests codis són elements que, dins l'ambit educatiu, poden tenir una funció motivadora, incentivadora per a elaborar diferents activitats. És a dir, es poden plantejar activitats vehiculades pels codis QR, ja que aquests són solament un element que conté informació de forma directa i ràpida i sense necessitat d'Internet.
Utilitzar el factor sorpresa que aporten els codis QR pot ser una gran eina per a aportar dinamisme a les sessions. A més, les TIC sempre aporten atractiu i són molt més visuals que a través de formats tradicionals com paper o llibre.
Així doncs, amb els QR tenim un element dinamitzador, motivador, una novetat, un continent d'informació variada i un accés directe a la informació que ens interessa.
Estructura funcional dels QR:
No hay comentarios:
Publicar un comentario