A classe de TIC, hem realitzat diverses exposicions sobre tipus d'aprenentatge. En el cas del meu grup, hem treballat l'aprenentatge autònom. A continuació, redacto el que hem entès per aprenentatge autònom i la seva relació amb les TIC.
Definició d’aprenentatge autònom
L'aprenentatge autònom és la forma d'aprendre per un mateix. Es tracta d'un procés d'adquisició de coneixements, habilitats, valors i actituds, que la persona realitza pel seu compte ja sigui mitjançant l'estudi o l'experiència. Un subjecte enfocat a l'autoaprenentatge busca per si mateix la informació i porta avanci les pràctiques o experiments de la mateixa forma.
L'autoaprenentatge sol començar com un joc, encara que amb el temps es descobreix que el que s'ha après és útil i valuós. Les persones que aconsegueixen aprendre per si mateixes són conegudes com a autodidactes.
Amb l’aprenentatge autònom es fomenta la curiositat i l'autodisciplina, sol ser més entretingut que l'aprenentatge formal, ajuda a formar la personalitat i és més constructiu (els autodidactes, en compartir informació, intercanvien els rols de professor i alumne).
En canvi, entre les principals dificultats de l'autoaprenentatge, cal tenir en compte que certs problemes poden ser impossibles o molt *dificultosos de resoldre.
Els crítics de l'autoaprenentatge consideren que no totes les persones desenvolupen les eines necessàries per jutjar si la informació que obtenen és fiable o objectiva. Per tant, consideren que l'aprenentatge sempre ha de realitzar-se guiat a través de certs nivells. D'altra banda, l'autodidacta sol no tenir un reconeixement social, a diferència d'aquells que obtenen un títol oficial.
Relació amb les TIC:
El concepte autoaprenentatge agafa molta força quant comença l’era de la informació i la tecnologia. És així ja que aquesta nova etapa permet i facilita moltíssim la obtenció i tractament de la informació per part derls usuaris. Per tant, la seva relació és obvia, actualment, podem entendre inclús, les noves tecnologies com eines que s’usen i s’adquireixen a partir de l’autoaprenentatge, de l’”anar provant”. És a dir, molts recursos d’internet s’aprenen de manera autònoma i un cop aprewsos, aquests recursos són usats per a poder treballar altres aspectes de manera MÉS autònoma (aprèn com funciona el navegador d’Internet de manera autònoma per a després utilitzar internet per a, de manera MÉS autònoma, poder cercar informació etc.
Actualment, les TIC ofereixen un ampli ventall de recursos per a fomentar i ajudar en quelcom relatiu a l’aprenentatge autònom. Actualment, s’estan usant recursos TIC que permeten que l’alumne vagi aprenent al ritme que li convé i vagi avaluant el seu nivell d’interiorització dels conceptes amb avaluacions o exercicis, que l’ajudaran a conèixer el seu grau d’aprenentatge de cara a avaluacions escolars, o simplement, per a conèixer per un mateix, quin nivell s’ha adquirit. Pel seu caràcter dinàmic i lúdic, les TIC són una bona eina potenciadora de l’autonomia.
L’autoaprenentatge implica la llibertat d’elecció. Per tant, si es dóna a l’alumne la possibilitat d’escollir, propiciem que sorgeixin situacions de reflexió i debat referents a les decisions i opcions que cada alumne ha triat. Cal però, una orientació per a l’alumne així com saber-lo motivar. El paper de moderador que ha d’exercir el professor doncs, és necessari per a que l’infant vagi construint la seva pròpia autonomia.
Avui dia doncs, les TIC són un element potenciador de l’autonomia perquè permet el treball individual, perquè proporciona eines i possibilitats comunicatives que fan més autònoma la persona i perquè, dins la societat de la informació en la que ens trobem, no tenir unes bones bases pot suposar una trava considerable i a tenir en compte.
Per a il·lustrar una mica més el concepte d'aprenentatge autònom, hem creat una presentació amb format Prezi (eina de la qual ja he parlat en aquest blog) que podreu veure clicant a l'enllaç següent:
http://prezi.com/3wa6k0u23cwj/present/?auth_key=b6fzu44&follow=oczmxg8ima94
No hay comentarios:
Publicar un comentario