lunes, 9 de noviembre de 2009
LLEGIR, ESCRIURE, PARLAR I ESCOLTAR (COED).
Llegir, escriure, parlar i escoltar són 4 habilitats que un usuari de la llengua ha de dominar per a poder comunicar-se eficaçment en totes les situacions possibles. Podríem dividir-ho segons el codi:
• Llegir - Escriure
• Parlar – Escoltar
• Receptor: llegir, escoltar...
• Emissor: escriure, parlar...
Llegir: és el procés a través del qual es comprèn un text escrit.
(LLEGIR = COMPRENDRE).
Implicacions de llegir = comprendre:
• Llegir és un procés actiu perquè qui llegeix ha de construir el significat del text. El significat que un escrit té per a qui el llegeix NO és una rèplica del significat que l’autor va voler donar-li, sinó que és una construcció pròpia que dependria del text, dels meus coneixements...
• Llegir és aconseguir un objectiu, llegim sempre per alguna finalitat: per plaer, per a buscar informació...
• Llegir és un procés d’interacció entre el qui llegeix i el text. Qui llegeix ha de fer seu el text. Ha d’adaptar-se al text transformant els seus coneixements previs en funció del que li aporta el text.
• Llegir és implicar-se en un procés de predicció i inferència* continu. *(inferència: habilitat de comprendre alguna part del text gràcies al context).
• Qui llegeix una hipòtesi sobre el significat del text que llegirà i de les seves parts mentre va llegint; a mesura que va llegint, el lector va verificant o refutant aquelles hipòtesis que s’havia creat.
Escriure: procés mitjançant el qual es produeix un text significatiu.
Parlar: expressar el nostre pensament mitjançant el llenguatge articulat de forma coherent, clara, amb correcció i adequació a la situació comunicativa.
Escoltar: comprendre un missatge a partir d’engegar tot un procés cognitiu de construcció del significat i d’interpretació d’un missatge pronunciat oralment. Demana:
• Paper actiu i participatiu.
• Respecte per a l’emissor i les seves idees.
• Ser objectiu per intentar entendre què ens diu l’altre.
• Un bon oient, sap descobrir els objectius i propòsits de l’orador.
• Sap descobrir les idees principals del missatge i sap reaccionar al missatge i parlar quan acaba l’orador.
Suscribirse a:
Enviar comentarios (Atom)
No hay comentarios:
Publicar un comentario