domingo, 18 de diciembre de 2011

El PLA Tac

Què és un Pla TAC?

Segons el dossier oficial de la Generalitat, "el Pla TAC és un instrument per formalitzar la governança de la tecnologia en el marc de l’autonomia de centre i del Projecte Educatiu". Busca la aplicació als centres d'una xarxa estructural on hi tinguin participació tots els docents i parts organitzatives de l'escola, que incentivi i introdueixi les noves tecnologies dins les rutines docents de tots els centres. El document, fa esment a un llistat d'aspectes necessaris per a iniciar la introducció d'un Pla Tac a l'escola, entre els quals hi ha aquests:

• Identificar els problemes i ordenar-los de forma gradual atenent els recursos i possibilitats
del centre per tal de facilitar la selecció de possibles solucions.

• Establir una relació de tasques relacionades amb les tecnologies i assignació de responsabilitats.

• Analitzar de forma acurada l’impacte de les tecnologies en diversos àmbits: el currículum,
la metodologia, l’organització de l’aula, l’organització escolar i els mètodes d’avaluació.

• Determinar les necessitats de flexibilitat horària i grupal de l’alumnat.

• Establir uns objectius de canvi possibles, esglaonats en el temps, amb un calendari de
desenvolupament que pugui ser complert amb comoditat.

• Establir un pla de formació conjunt per al professorat focalitzat en les competències didàctiques
però atenent els diversos graus de domini de les TAC.

El Pla tac, fa menció d'una gran quantitat de recursos gratuits i disponibles per a les escoles, que poden aportar molts beneficis a l'educació dels alumnes. També fa especial menció a la importància de crear un entorn virtual d'ensenyament i aprenentatge, on hi hagi a l'abast de tots la informació necessaria, i que aquest espai permeti alhora, una millor interacció entre famílies, alumnes i escola.

A continuació, adjunto un requadre que hi ha al document, que permet fer de guia sobre els usos metodològics que s'haurien de dur a terme a l'escola segons les eines usades, i que permet observar mancances i possibles millores:







La dificultat de la implantació dels TAC resideix a la difícil i complexa estructuració que cal fer, i la organització que requereix. Cal coordinar material, docents i espais per a poder donar prou força a les TIC i fer que el treball amb aquestes sigui significatiu i productiu. Segons les experiències que han tingut diversos centres, s'ha determinat que una bona planificació hauria de constar i respondre correctament aquestes fases:

1. Definició de la visió del centre pel que fa a les TAC d’acord amb les especificitats del
Projecte educatiu del centre, la normativa vigent i per a un termini temporal concret.

2. Diagnòstic de la maduresa digital del centre (tant en l’àmbit curricular com els usos de
gestió, l’organització, etc.).

3. Definició dels objectius.

4. Planificació de les prioritats.

5. Identificació dels recursos necessaris.

6. Assignació de tasques i responsabilitats als diferents actors.

7. Aplicació del Pla.

8. Avaluació del procés i establiment de nous objectius

Realment, elaborar i introduir un pla TAC a una escola, és quelcom elaborat i complex, que requereix temps i dedicació. Però els resultats que se n'obté ho compensen, ja que les noves tecnologies al servei de l'educació, són una eina molt poderosa i valuosa que aporta millores significatives a alumnes i docents.

No hay comentarios:

Publicar un comentario